پژوهش‌ بدون مسئله‌محوری معنا ندارد 
کد خبر: 3939888
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
سرمست:

پژوهش‌ بدون مسئله‌محوری معنا ندارد 

استاندار قم بیان کرد: در جامعه‌ای که انسان و جامعه در آن مسئله‌محور و سؤال‌محور نباشد پژوهش معنایی نخواهد داشت و پژوهش برای حل یک مشکل و پاسخ به معمایی حل نشدنی راهکاری ارائه نخواهد داد.

پژوهش در جامعه‌ بدون مسئله‌محوری معنا ندارد به گزارش ایکنا از قم، بهرام سرمست، استاندار قم، 18 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان ضمن گرامیداشت حضور اندیشمندان و پژوهشگران و فناوران و صنعتگران بابت دعوت جمعی محدود از خیل عظیم پژوهشگران و فناوران عذرخواهی کرد و گفت: از جمله مهم‌ترین مسئله قابل تأکید در بحث پژوهش می‌توان به این امر اشاره کرد که صحبت از پژوهش به منزله این است که پژوهش ابتدا باید از یک مبنا و یک خروجی تشکیل شود، یعنی مقدمه و مؤخره مسئله پژوهش باید روشن شود اما این امر در جامعه ما اتفاق نیفتاده است و اساس و مقدمه پژوهش که سؤال و مسئله است میان جامعه کم‌تر دیده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که انسان و جامعه در آن مسئله‎محور و سؤال‌محور نباشد پژوهش معنایی نخواهد داشت و پژوهش برای حل یک مشکل و پاسخ به معمایی حل نشدنی راهکاری ارائه نخواهد داد، افزود: اگر در ذهن پژوهشگر چنین دغدغه‌ای وجود نداشته باشد پژوهشگر به معنای واقعی نمی‌تواند پژوهش‌کننده و فناور شناخته شود.
 
بهرام سرمست بیان کرد: پژوهش‌های یک پژوهشگر باید دارای خروجی باشد به این معنی که اندیشه‌های پژوهشگران در صفحه عمل مصداق، معنا و مفهوم کاربردی پیدا کند. پژوهش و فناوری دو بال یک پرنده‌اند که از اینها باید به دانش و علم رسید و هر چه زودتر تعاملی که بین علوم در اکثر نقاط جهان وجود دارد در ایران نیز به وجود آید.
 
استاندار قم افزود: تحولات بنیادین در ۱۵۰ سال اخیر در تاریخ ایران ثبت شده که از جمله آنها می‌توان به انقلاب مشروطه، کودتاها و انقلاب‌هایی که شکل اصلاحی داشتند اشاره کرد که در اصطلاح علم معاصر  به این‌ها تحولات بنیادین گفته می‌شود ولی با وجود تمام این تحولات درسی گرفته نشده و این محل سؤال است.
 
بهرام سرمست گفت: میزان تجربه‌ای که دیگران از تحولات تاریخ ۱۵۰ ساله ایران گرفته‌اند، به مراتب بیشتر از میزان تجربه‌ای است که خود ایرانیان و جامعه علمی ایران از این تحولات گرفته است.
 
استاندار قم اضافه کرد: داستان توسعه و پیشرفت تکنولوژی، پژوهش و فناوری داستانی تاریخی است که صورت‌های جدیدی پیدا می‌کند و می‌توان شاهد این امر بود، هنگامی که در دانشگاه‌ها و در مقام تدریس به تعریف توسعه پرداخته می‌شود خلأ بزرگی در عرصه تئوری‌پردازی و پژوهش با عرصه فناوری، صنعت، تولید و سیاست‌گذاری اجتماعی وجود دارد و نتیجه این اتفاق بی‌اعتمادی و دوگانگی است که  باعث عدم توسعه و پیشرفت می‌شود.
 
وی بیان کرد: خیلی از رشته‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد به جهت نیاز جامعه نیست بلکه به‌دلیل نیاز دانشگاه راه‌اندازی شده است؛ دانشجویان به معنای واقعی جویای دانش نیستند و یا شاید سیستم آموزشی  نتوانسته است در جذب درست دانشجویان به سمت علم و تقویت روحیه پژوهش و فناوری آنها در جامعه جوان موفق عمل کند.
 
سرمست ادامه داد: در مسئله ذکر شده تنها دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مقصر نیستند بلکه جامعه مسئولان و صنعت نیز به‌دلیل اینکه خود را از پژوهش‌های دانشگاهی بی‌نیاز دیده‌اند باعث به‌وجود آمدن این آسیب بزرگ هستند.
 
استاندار قم گفت: برای رسیدن به توسعه، این شکاف‌های عمیق باید به‌صورت جدی از بین رفته و فاصله حرف تا عمل کمتر شود، همچنین عمل نیز بر مبنای علم و مدیریت علمی و عالمانه قرار گیرد.
 
وی در پایان تصریح کرد: این جلسه به‌صورت نمادین به‌منظور قدردانی از حداقل اندوخته‌ها و آموخته‌ها برگزار شد تا قدردانی از ارزش کار عزیزان به بهترین شکل انجام شود و دلیل دعوت تعداد اندکی از پژوهشگران به جهت شرایط شیوع ویروس کرونا بوده است.
انتهای پیام
captcha